ylajarvis

Direktlänk till inlägg 22 maj 2013

SPHK Piteå del 2

Av Malin Sundin - 22 maj 2013 21:21

Tikbedömningen gick ju över förväntan!! 


Hade tre tikar anmälda. Etha, Grynet & Tolga. Gryn & Tolga skulle visas samtidigt så Sofia Holmgren visade Tolga åt mig. Först skulle Etha in. Hon har aldrig gått i koppel... Hann inte utställningsträna just alls men det gick ju bra ändå! Ettan är en snäll och trevlig tik som är lätt att jobba med. Hon sprang jättefint! Stod bra och kritiken lät riktigt fin... Excellent och vi skulle in i ringen igen. Där blev det ett par varv i konkurrens där Ettan förvånade mig med att bara flyga fram i ringen! Hon sprang som om hon aldrig gjort annat. Flöt fram i ringen och fick ut steget väldigt bra. (Mycket bättre än Grynet) Ettan vinkades fram till andraplatsen och tilldelades CK! Wohoo!! Jag som alltid sett Ettan som den korta tjocka... Men efter badet och ordentlig ryktning av hennes tjocka päls så kom det fram en mycket fin kropp!    Det var nog inte bara jag som nästan blandade ihop Grynet & Ettan... Har inte tänkt på hur lika de blivit. Faktum är att Ettan nog är finare nu...   Ettan har ju mognat lite senare än sina bröder och har helt plötsligt blivit en mycket vacker tik! Trevlig och duktig har hon alltid varit men nu är hon officiellt bedömd också. Excellent med CK kan jag ju inte vara annat än helnöjd med! Ettan har tillsammans med sin älskade bror Oscar flyttat till kennel Indian Tribe huskys. 


Deras mor Tolga skulle också visa sin bästa sida på utställningen! Hon är ju en väldigt trevlig tik. Lättvisad och enkel att ha att göra med. Tolga ska även hon få en ny flock. Sofia Holmgren har köpt henne. Tolga är en duktig ledarhund, framförallt i turistkörningen eftersom hon är så säker och inte bryr sig om någonting omkring henne. Men hon håller tyvärr inte riktigt samma kvalité på långdistans som mina andra tre tikar. Jag har ju minskat ner på hundantalet eftersom det inte blir lika mycket turistkörning nästa år och jag bara ska ha ett spann att träna istället för tre. Mer tid till de bästa helt enkelt. Har sålt några riktigt bra hundar och det känns... Men det är till bra hem och det är ju det som är det viktigaste! Att sälja hundar av championkvalité och tom en dubbelchampion hör ju inte till vanligheterna. Men Duro som var den första att säljas kan inte ha fått det bättre! Han bor nu i Söderhamn med en fjock på åtta och kommer tillbringa mycket tid i fjällen eftersom husse har fjällstuga på vid Flatruet. 

 

 

Åter till utställningen! Tolga & Grynet ställdes i bruksklass. Tolga skötte sig som alltid riktigt bra och tilldelades excellent. Grynet var lite strulig första varvet och jag hann inte fixa hennes päls så hon var inte i så bra form som hon borde men även hon tilldelades Excellent. I konkurrens så vinkades Grynet fram, precis som Ettan så blev det till andraplatsen. Tolga stod kvar på första... Båda tilldelades Excellent. 

Detta innebar att jag skulle ha TRE st i bästa tik! Sofia skulle visa sin fina tik Frosta som vunnit öppenklassen så Tolga fick visas av Angelica, Ettan av Gösta och själv tog jag Grynet. Efter något varv så plockade domaren fram fem tikar som skulle få göra upp om det. Två av dessa var mina   Tolga & Grynet. Även Frosta var med samt de två veteranerna Skrika och Molly. (Frosta är halvssyster till min AA-kull och Molly är faster till N TD Kråkan och Skrika är mormor till N-Tiger... Så det var mycket "släkt" på plats!) 
Fick springa något mera varv tillsammans, mera plats nu med bara fem hundar. Grynet skötte sig fint men nog är hon lite +size i hullet.. Hon lägger på sig oerhört lätt så det är svårt att hålla ner hullet på henne off-season. Tolga har tappat massor med päls och såg lite skabbig ut men hon flöt fram i ringen... Lätt & fint steg! 

 

Grynet tackades följdaktigen av och veteranerna plockades fram så bästa tik med CERT gick till Skrika! Molly som andra bästa tik men hon är champion redan så reserv-certet tilldelades Tolga! Hennes tredje r-cert... Fyra blev Frosta och Grynet oplacerad eller som det hette förr: reserv! 

 

 

En varm och solig dag i vackra Piteå var inte till ända ännu. Huskybedömningen var klar. Tolgas bror Tufsing blev för övrigt BIR! Grattis till Nodvikens kennel till ännu en champion     

 

När malamuter och samojeder bedömdes så var det dags att vinka av min älskade lilla "bäbis" Spring... Han är ju åtta veckor och leveransklar och skulle flytta ända till Laino och kennel Lapicum. Har nog aldrig saknat en valp så...! Min lilla älskling!! Kommer egen blogg om honom senare    Laino ligger väldigt långt norrut och med norrlandsmått så är det inte så långt till Tjautjas där jag har några sålda hundar som alla fanns på plats i Piteå. Riktigt kul att få träffa både dem & ägarna igen. Titti blev väldigt glad över att få träffa I-Tiger igen! (mer än över att träffa mig...) Hon njuter numera aktivt pensionärsliv och att få sova i soffan! Det fick hon inte hos mig    

 

Fotograferade grönlandshundbedömningen och jag har nog aldrig sett så många fina grönisar på en gång!! Göstas hane Qimmanaq blev andra bästa hane och tilldelades CERT och blev därmed champion! Grattis!! I tikklassen var det Göstas tik som visade drog det längsta strået och hon vann klassen och senare även BIR och i BISet så gick hon hela vägen och blev BIS-1 !! Vilken helg för Gösta :-D Det var mååååååååååååånga rosetter i vår bil när vi rullade hemåt... 

 

Kommer en mängd bilder framöver. Har inte hittat kabeln än    













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards