ylajarvis

Direktlänk till inlägg 15 juni 2013

SKK utställning Avesta

Av Malin Sundin - 15 juni 2013 18:45


idag var det första SKK-utställningen för året för mig. Avesta är den nästnärmaste utställningen jag har så den brukar jag åka på. Domare var Boo Lundström. Alltså samma domare som dömde rasspecialen i höstas. Jag blev mycket förvånad över att det bara var tre hundar anmälda! Jag hade trott på det tredubbla, minst! Men det var å andra sidan riktigt fina hundar på plats! IGAIS tassar Amurtigern Taitaz med ett flertal CK på meritlistan, Nattfrostens TD Kraka med en hög med BIR-valp, CK och r-CERT. Samt Kent & Manuelas Moonglows Ferrari som jag mött många gånger. En riktigt fin hane som har två CERT sedan innan. 


Jag sa till Manuela att jag nog lämnade walk over redan innan bedömningen... För Ferrari var i god form, pälsmässigt inte minst och I-Tiger är ju i största laget. Kråkan ser ut som en skabbräv. Smutsig dessutom! Vågade inte bada henne av risk för att ingen päls alls skulle finnas kvar efteråt. Så det var en mycket tovig och smutsbrun Kråka som ställdes... Borstade av mängder med pälstussar av Kråkan igår och ännu flera nu på morgonen. Hon såg verkligen förskräcklig ut!! Men hon är ju oerhört bra byggd och rör sig underbart och är lättställd så det var självklart att hon skulle visas trots pälsen   


Värmde upp I-Tiger och han gick riktigt bra... Han behöver mycket fart för att visa sig bra och ringarna var väldigt små så det var inte helt lätt! Domaren konsaterade "ja, ringarna är ju lite för små för Er båda!!"

 


Stå still har han också lärt sig riktigt bra


 


Ferrari & Tiger. Notera Ferraris fina päls... 



Så var det klart!!   Moonglows Ferrari vinner och får därmed sitt tredje CERT och blir ny SEUCh ! Tiger blir tvåa med r-CERT. Han klättrar en placering för varje utställning... snart så!!! 


 


Sist ut var Kråkan! Hon flöt in snyggt som alltid in i ringen och vi behövde bara ett halv varv sedan var det klart! Excellent, CK, Bästa tik, CERT och sedan BIM pga pälsen. Kan inte ha en sådan här päls i finalringen...    och det höll jag ju med om! Hade inte kunnat stanna till finalen ändå eftersom jag bara kan var hemifrån mellan mjölkningarna, men ändå! BIR hade ju suttit fint... 


 

Notera tovorna i pälsen... Jämför gärna med bilderna på en kritvit glänsande Kråkan på Ånnaboda-bilderna!! vad hände... hmm hmm... Polarhund! Sommar!! pälslossning delux!!


  BIR - BIM

Moonglows Ferrari & Nattfrostens TD Kraka (hon är inte svankryggig -det saknas päls helt på mitten av kroppen medan häfter o skuldra är fullpälsad)





 
 
Ylwa

Ylwa

18 juni 2013 10:40

Stort grattis! Jätteroligt och vilka fina hundar! Kram Ylwa och Snöbusarna

http://Snowstreams.blogg.se

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

27 juni 2013 16:56

GRATTIS till fina resultat! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards