ylajarvis

Direktlänk till inlägg 7 juli 2013

Ylajärvis DT Helmer

Av Malin Sundin - 7 juli 2013 19:59

Igår var det dags för årets andra SKK utställning. Den närmsta jag har, alltså Alfta. Det är bara 9mil så det går ju fort att ta sig dit    Siberian husky skulle in sist i ringen och det var en varm dag... Inte en bra kombo med andra ord! Domaren dömer normalt sett 20 hundar i timmen men han hade med en elev hela dagen så det tog tid!! Massor med tid... Vi var på plats vid lunch alltså då det teoretiskt sett skulle ha varit 60hundar klara redan och jag hade startnummer 71 & 72. Tror de var på 26när vi gick förbi första gången... Dagen gick... Alla andra ringar blev klara... Hängde i Draghundcenters tält mest hela dagen och gick upp och kollade med jämna mellanrum. Åt lunch och tittade på mexikanska nakenhundar. Det finns en mängd olika raser och flera kan jag ju förstå syftet med, men dessa? Några av dem var förvisso riktigt fina med bra muskler och rörelser men rasen är nog väldigt ojämn? Är ju olika storlekar förstås men har svårt att se att det ska vara okej med så dåliga ryggar. Att de dessutom är behäftade med en mängd genetiska sjukdommar och saknar flera tänder är ju "intressant".   Eller vad man nu ska säga    




Till sist var det min tur. Med mig hade jag Grynet & Helmer. Båda i bruksklass och i bra päls och hull. Grynet var dock i höglöp och mer än lovligt slö i värmen! Helmer som inte varit på SKK utställning förut skötte sig fint. Värmde upp lite snabbt utanför ringen och Helmer drar lite hårt i kedjan och blir "harklig" men i ringen så drog han på rejält i fart och skötte sig väldigt fint. Han var dock lite svår att ställa upp då han inte är så förtjust att någon pillar han på höfterna o kulorna! Domaren och eleven kollade honom väldigt noga och pratade ju högt (på engelska) så jag förstod att det skulle gå bra... Eller rättare sagt hoppades på det, även om det nämndes "hur working huskys brukar se ut"... (det finns bara EN husky ras!!) Minns ju katastrofen förra gången jag gick för samma domare (då var han elev) och just samma diskussioner hölls . Det var faktiskt synd att jag inte hade anmält Tasse i championklass. Hade ju varit kul att visa samma hund igen... Då kändes det som om eleven inte höll med examinatorn om Tasses (läs working huskys) fulhet och alla felaktigheter så jag har länge tänkt att jag skulle visa mina hundar igen för domaren, nu när han är godkänd på rasen. 


Till sist var det tvugna att hitta något och det blev då såklart att han var lite låg bak, att korset var sluttande. Nu har domaren i stort sett bara sett showhuskis förut och de är ju mera fyrkantiga och raka i korset så då är det klart att en krabbigt stående Helmer såg sluttande ut! Men trots detta så fick han en mycket fin kritik och framförallt på rörelserna och musklerna.     Helmer tilldelades enhälligt Exellent, CK och CERT! Hans första, han är ju bara utställd en gång förut och då fick han VG pga storleken. Helmer är ingen stor kille ju... Men det gör ju ingen så länge det är bra proportioner och effektiva rörelser som gör at han lätt hänger med de mer långbenta i spannet. 

 

Grynet hade dock inga planer alls på att springa lika fint som Helmer! Hon står ju alltid fint och stilla men hon var varm och slö så drog inte på någon fart alls när vi skulle springa. Fick faktiskt flera varv på oss. (Inte konstigt att hela bedömningen tagit så lång tid! Alla hundar fick ju flera varv!) Grynet fick en lika noga bedömning hon (working class? frågade eleven...) Grynet fick lite sämre kritik men med tanke på hur hon visade sig så var den korrekt. Så hon fick sitt första VG. 

Elin hade anmält Driva, Krakas mamma och nu fick jag verkligen se varifrån hon fått sina rörelser!! Uj vilken fin hund! Dock i sommarpäls och enligt domarna lite för tunn i bröstkorg och uppdragen buklinje (doesn´t the working huskies often have a bottom line that is high...) Hon fick iallafall betyget fin färg!! Kritvit och skinande! 

 


Jag kunde inte stanna kvar för finalen även om jag faktiskt tror att Helmer hade haft god chans. Jag skulle nämligen ila hemåt för mitt födelsdagskalas... Råkade dubbelboka mig ju! Hade fått för mig att Alfta var nästa helg!! Tur jag såg rätt senare och att det bara är 9mil bort. 

 

Faktiskt att det var guld värt att komma bort en sväng eftersom det varit en lite tråkig start på dagen. Ny energi helt enkelt   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 








 
 
Ylwa

Ylwa

8 juli 2013 21:41

Stort grattis! Jätteroligt. Tack för att du visar arbetande hundar på SKK. :)

http://snowstreams.se

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

10 juli 2013 13:11

GRATTIS! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards