ylajarvis

Direktlänk till inlägg 11 september 2013

mera Idre...

Av Malin Sundin - 11 september 2013 21:57


Hur gick det då för de andra vovvarna jag hade med!?


Åkte upp till Idre fredag kväll. Ganska sent... Tar sin lilla tid att ställa i ordning och komma iväg! Jag har bara 18mil till Idre och hade följt vännernas statusuppdateringar på fejjan om att i princip alla startat tidigt för att komma på plats i tid! Fia hade redan anlänt och installerat sig i stugan. Ulric sov när vi stampade in. Rastade hundar och vattnade. Det är en varm höst! 


Tarzan gav mig blickar som inte var glada... Bortskämd ung dam det där!! Hon och Vilde fick åka tillsammans och de andra hade varsin box. 


Min förkylning var långt ifrån bra och jag hade stora problem med andningen. Problem som bara skulle bli värre och värre. Rösten var väl inte något vidare den heller! La oss vid midnatt för att sova ut och vara utvilade till lördagens utställning. glöm det... Snuva, hosta och så den förbannade andningen... Det gick inte att sova. Rummet var litet och syrefattigt så jag vaknade så fort jag somnat till av att jag inte fick luft. Halv 3 var jag ute och gick runt stugbyn. För att få syre helt enkelt. Lungkapaciteten var usel... Halv 5 lyckades jag tillsist att sova. Efter att ha ätit frukost! Kom på att jag kunde skjuta på dygnet åt andra hållet. Äta frukost och låtsas att det är morgon och sedan "förmiddagsvila". Det fungerade! Sov knappt två timmar, men det räckte. 


Lungor o näsa skulle fortsätta att krångla hela dagen men då det var så många hundar anmälda så blev det ju lite paus mellan kvalitet och konkurrens så då hann jag sitta ned och andas! Gick åt mycket vatten och cola också... Ett under att jag kunde springa så mycket som jag kunde!!



Innan vi kom iväg till utställningsplatsen så fick vi sällskap av en vilsen jämthund! Han var lugn och snäll. Mest intresserad av brudarna tror jag. Ringde numret som stod på halsbandet och husse såg på GPS att hunden var på Idre Fjäll... Han visste inte att det var hunduställning och hade släppt hunden inte långt från anläggningen! Bamse som hunden hette fick följa med upp till skidsadion där husse hämtade upp honom. Ingen jakt den helgen!! 


Körde de vuxna hundarna med kickbike medan Rickard rastade valparna. Det märks ju vilka som är ledarhundar... Körde runt skidskyttebanan! Fint! 

Utställningen började 8.30 med valpar så det var lite kort om tid att hinna med allt. Satte på Tarzan finkopplet och promenerade in i ringen. Damen skötte sig utmärkt!! Stod jättefint men lite väl mkt hopp o galopp. Domaren tyckte att hon var lite "chubby". Hon slutade fyra i klassen utan HP. Syrrorna som stod framför fick alla HP! Tolovana vann klassen. 


Nästa hund att visa var Vilde. Han skötte sig fint. Fick till rörelserna bättre nu och han står jättebra men den där svansen... Den är "stygg"... Domaren sa att det var den värsta svans hon någonsin set... hmm hmm.... jo... den är ju inte vacker för att sitta på en SH. Hon höll med om att allt annat var riktigt bra på honom och att det var synd på svansen. Han placerades såklart sist i klassen. 


Sedan var det avel och uppfödarklass med valparna. Tarzan blev snabbt bortplockad ur gruppen då de andra fyra var jämnare i storlek. Båda grupperna fick kanonkritik och Tasse vann avelsklassen med sina 4 första avkommor!! Domaren gillade verkligen både honom o valparna och hon nämde särskilt Tasse front och Blitzens bättre bakdel o länd och att valparna ärvt det absolut bästa av båda föräldrarna! Hon hade gärna tagit med en av dem hem    




Näst ut var Tiger i bruksklass. Han skötte sig riktigt bra. Fick som tur var gott om plats att röra oss och jag kunde springa fort och använda hela ringen till oss. Han var dock lite strulig i ut-in springet så jag fick göra om den. Till min stora förvåning så fick Tiger ett "good" pga att han var halt i vänster bakben!! Inget jag märkt... men men... Så är det ibland. Underlaget var absolut inte bra med vass sprängsten så det kan ha påverkat honom. Det var många hundar som ömmade och inte flöt på så bra i steget som de gjort om underlaget varit sunt. 


Bruksklass tik och championklass hane krockade även i år... Kråkan var varm och oengagerad. Kände redan när jag hämtade henne vid bilen att hon inte var som vanligt. Fick kämpa lite med henne! Jag är van att hon alltid flyter fram och inte behöver någon speciell handling för att sköta sig. Men inte nu... Hon fick "very good" vilket jag nog ska vara nöjd med för det var mycket hårda domare och ytterst få hundar som fick excellent. Tack vare Krakas VG så hann jag med championklassen med Tasse själv! 


I championklassen så var det tre hanar. Alla med lång meritlista... Både i ringen & i draget! Frekkis av Vargevass. Vänervind Koryak och så Ylajärvis Vargtass... 

Domaren gick igenom hundarna noggrannt! Sedan blev det lite väntan med hon funderade... Kände ju att Tasse skött sig bra. Framförallt så stod han riktigt stabilt och bra! Behövde inte jobba alls med honom. Tänk vilken skillnad mot för ett par år sedan... Jag som bestämt att jag aldrig skulle visa honom mer efter Ånnaboda för tre år sedan!! Men domaren då bad mig tänka om och öva för jag gjorde allt fel sa han... haha... Efter det och lite snabbträning med tecken, så tog han tre raka CERT och så nu... Ja hur skulle det gå? Han var ju superduktig med valparna tidigare på dagen...


Till sist så tittar domaren upp och pekar på Tass. You first!!! wihooo! Duktiga Tasse! Han och Frekkis fick CK och nu väntade finalerna. Jag hade strötittat på bedömningarna så hade ett hyffsat hum om vilka hundar som skulle in i finalen för att göra upp om det! Väl i finalringen så började fundera på vad jag o Tass gjorde där... För det kändes som om det bara var slanka, tunna och smalbenta hanar i ringen... Tass måste sett enorm ut i det sällskapet även om han är inom standard i storlek. Men massan! Han är ju ganska maffig med sin härligt mörka färg och dessutom med ganska mycket päls. 


Alla fick springa två varv tillsammans och sedan så plockad domaren ut juniorvinnaren. Den kolsvarta Snowstreams "Ola", den svartvita brukshanen Working Husky Xsam och så faktiskt Tasse! Det var en liten funderarpaus däremellan så jag blev lite överraskad över att få ställa mig längst i mitten. Domaren tackade av några hundar och så var vi 5 eller 6 stycken som fick springa ett varv till. Efter det varvet pekade hon på Tasse och sa "you first!!" Jag blev lika förvånad nu! Först!! Wow! Det kan gå hela vägen!! Med Tasse!! Min egenuppfödda Vargtass!! Min fantastiska ledarhund Tass som bara var anmäld tack vara avelsklassen med kennel Svartedalens husky. 

Vi blev kvar på den positionen jag & Tasse! Bästa hane på rasspecialen!! Det toppar alla andra utställningar, tom Sallys BIM förra året. BIR-BIM Finalen blev lite lustig... Först BIR-bruks men sedan tvärtom när det var samma två hundar i BISfinalen.. Allt kan hända. Tasse var nu mer o mer halt av pga sprängstenen så han var inte så pigg på att springa så fort det var grus. Asfalten gick bättre. Men BIM mot snygga Snowstreams "Maggan" som blev BIS även förra helgen känns ju helt okej!! 


Sally som jag efteranmälde till championklassen skötte sig också fint. Hon är lite svårvisad eftersom hon har sådan förarkontakt. Men det gick bra ändå. Maggan blev såklart placerad före men jag var mycket nöjd med att få så fin kritik och CK! Trodde inte alls på Sally i tikfinalen men hon överbevisade mig!! Hon sprang inte så bra som hon kan men det gick ju bra ändå... För varje varv så tackades fler och fler tikar av... Men Sally var kvar... Till sist med bara fyra tikar kvar och Sally på en fjärde plats! Sally blev alltså BT4 !! Så det blev en lyckad helg trots alla motgångar med sömnbrist och andninsproblem


Tack för alla gratulationer och tack för hjälpen på utställningsplatsen. Framförallt ett tack till Rickards som stod ut en hel helg med hundfolk... Även om han slapp slutet av utställningen då han istället löptränade ända upp på Städjan! 





 
 
Ylwa

Ylwa

12 september 2013 08:14

Stort grattis! Ha ha de som var med på grund annan anledning tog hem det. Maggan hade jag ju bara anmält plikttroget för att hon stod för championat. :). Helt klart blev det väldigt orättvist med underlaget. Trist, undra jag om inte Tiger också kan ha reagerat på det. När jag såg honom, det lilla jag hann, rörde han sig fint.

Hoppas att du mår bättre nu.

http://snowstreams.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards