ylajarvis

Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Sommaren 2013 är över :)

Av Malin Sundin - 30 september 2013 22:30




Mörka morgnar och mörka kvällar. Temperaturer kring nollan när jag går ut till lagårn och solen värmer under dagen för att under kvällningen kylna på igen. Så temperaturerna är äntligen hundträningsvänliga! Långkalsonger på... Starten av höstträningen bev sen i år pga den långa sommaren. Men nu är det höst! 



Hundarna går trots det riktigt bra. Jag har ju roat mig med kickbiken under augusti och testat lite nya kombinationer på hundarna. Kickbike är roligt men jag föredrar egenligen trehjuling. Lite enklare att hjälpa till på den ju! Nu har jag mest stått och tolkat och låtit hundarna göra allt jobb    


Har inte så många hundar heller längre så det är bara "1,5 spann" som behöver tränas. Senast att flytta var Oscar, han bor numera i Oslo. Om några veckor minskar antalet mera. Det känns... Att knappt ha två hinkar mat att fodra... Bara en sån sak! Men det ska bli skönt att bara ha ett spann i träning. Då kommer jag förhoppningsvis kunna träna dem mera, istället att för som tidigare ha tre spann i träning! Det tar tid kan jag lova! I vinter ska jag bara köra hund för att det är roligt! Blir en hel del tävlingar förstås. Gick ju bra förra året    Så får hoppas att de går lika fint i år och kanske tom ännu bättre. Leo & Sandy som precis fyllt två får ju tävla i år! Äntligen!! De båda har gått i led på varenda träningstur... Varsitt spann men ikväll för först gången tillsammans! Superdutiga. Jag som insåg i augusti när jag plockade i ordning linorna att jag sålt mina två bästa barmarksledarhundar och som exempelvis Duro gick i led 95% av träningarna! Skulle saknade efter honom bli svår?! Sonen Helmer är ju självklar som ledare och han & Sandy går fint ihop även om jag kan tycka att de inte behöver gå såååååååååå långt åt höger på vägen! Tasse finns ju också förstås. N-Tiger drar åt vänster så han fungerar inte på trafikerad väg tyvärr. Men så finns Leo... Vilken hund!! Vilken lovande ledarhund! Han är ju galet stark och vilket steg sen... Han & Tasse är ett fint par! Så jag har mina två största o starkaste hundar i led    

 

Så det finns hopp om framtiden! BG-kullen är verkligen något alldeles extra! 

Här en snart två år gammal bild 

  






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards