ylajarvis

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

SPHK utställning Bollnäs

Av Malin Sundin - 20 oktober 2013 20:28

En något lugnare start av dagen än senast! Gick upp halv 6 för att hinna mjölka de nykalvade kvigorna och ta hand om den kalv som borde fötts under natten. Vilket den inte hade! Den föddes istället 5.50 En stor och fin tjurkalv. Modern ville inte ha den men det ville Tarzan... Hon "hjälpte till" med renslickandet. Jag tog upp råmjölk från frysen redan igår så det gick fort att värma upp den och mata honom. Tog sin lilla tid att ställa i ordning allt, mjölka tre kvigor för mer eller mindre första gången. Mata alla 13 spädkalvar! Skulle varit 14 men tyvärr så var hon som varit krasslig ett par dagar inte i livet längre    Första gången på sex år som jag förlorar en kalv!! Så det blev lite extrajobb kan man säga. 


Hade tänkt åka halv 7 (mamma mjölkade klart) men det var en optimistisk plan! Min bil är utlånad till Frasse som är på SM så jag slängde upp mina utställningsburar på flaket och in med hundarna i kupén på Frasses bil... Den är exakt likadan som min gamla bil så det finns ju vana av märket om man säger så. Rullade nordost mot Bollnäs. Det är ju bara 12 mil men det tog en hel evighet!! Kom fram fem i nio... Utställningen startar 9! Samma visa igen. Fram med kättingen och ut med hundarna så fort som möjligt så de hinner rasta av sig och bli lugna. Bar ner burarna och filtar att ha över buren så det blir lugnare miljö. Men större delen av dagen så var hundarna på stake outen! Bra träning!! Hade ju liksom ingen möjlighet att ha dem i bilen... 


Det var 8valpar och ett par vuxna innan I-Tiger skulle in i ringen. Så hann rasta av alla tre och miljöträna Leo runt ringen och allt "stök". Övade lite med kedjan och det gick väl sådär. Hade glömt läderkopplet så det var ju en miss!! 


I-Tiger skötte sig rätt så bra. Men jag hade önskat en större ring och fler varv! För det tar ju ett halvt varv att komma i ordning... Han tilldelades excellent och blev tvåa i gruppen. Leo skulle in direkt efter och han skötte sig fint. Men han är ju en stor kille, precis som Tiger och behöver gott om plats. Han fick bra kritik och tilldelades excellent och även han blev tvåa i klassen. 


Sist ut av mina var Kraka. Hon är normalt sett lättvisad men hon har ju tagit över "drottningrollen" hemma och tidigare var det Tolga som var ledare för flocken. Så när de möts i ringen så blir det spänt!! Tokarna! Det stör båda två tyvärr. De har aldrig någonsin bråkat hos mig men det är väl annorlunda nu när de inte bor ihop. Så Kraka var lite störd faktisk. Men det var mycket fina tikar på plats så att komma 4 i bruksklassen var helt okej! Excellent fick hon ju också    Hon strulade lite i framdelen under fram-bak springet och det brukar hon inte. Tolga blev andra bästa i bruks med CK. Dock oplacerad i BT. 















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards