ylajarvis

Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Nytt år

Av Malin Sundin - 1 januari 2014 21:04

 


Decemer 2013 blev en annorlunda månad. Först snö och fint och många fina träningspass på Koppången. Hunnit med en del skidturer också, på Grönklitt för att reka spår till Polarhundmästerskapen i februari. Det är en diger uppgift att arrangera tävling! Kom ihåg listan är låååång. Har införskaffat GPS så det blir lite enklare att veta avstånd. Har en hel del att lära innan det går att använda en sådan apparat optimalt men det kommer väl. Den lika nyinförskaffade paddan är ett stort hjälpmedel! Annars så går det ju alltid att fota av skärmen med mobiltelefon... 

 


Blev en tremilstur med fartträning i förrgår. Hade mina elva ur Aspannet med. De går riktigt fint hundarna. Bra fart och styrka på dem. Har kört mycket med unge Leo i led. Tillsammans med "gamle" erfarna Tasse. De går oerhört bra ihop men för medeldistanstävlingarna kommer jag nog ha en annan uppsättning. Har kört med många olika ledarhundar beroende på sträcka och svårighet. Leo är lyhörd och tar kommandon snabbt och han har fått prova på att spåra en del fritt också. Träningsrundan på GPSbilden var på skare och blankis... Då fick N-Tiger och Tasse ta ansvaret. Med Tia och I-Tiger bakom. Det är väldigt udda väder i år. Sedan julafton har det varit plusgrader och regn så det har tärt hårt på snötäcket! Men när kylan kom så blev det skare... Aprilväder! Skaren var stenhård och de tidigare så genomblöta myrarna var det blankis på. För att inte tala om tjärn! Så det gick fort som f-n... Hundarna älskade verkligen att få springa fort och dessutom i så fint väder! Solen rakt i ögonen. 


 



Till helgen är det dags för säsongens första tävling! Hamar festivalen! Är anmäld i LMD. Även Hamar har haft konstigt väder och värmebölja så banan är kortad till 35km men det blir nog bra. Det svåra blir ju att plocka ut vilka sex hundar jag ska tävla med... Igår var jag hos veterinären och fixade passen så nu är alla OK för resa. De snabbaste hundarna jag har är Roald & Leo så de känns självklara på tävling. N-Tiger är trygg i led och gjorde ju en otroligt bra säsong förra året så han är såklart med. Han är dock inte riktigt lika snabb som Leo men vill ha en trygg partner när det är första tävlingen för en ung hund. Kraka löper och Sandy är eventuellt på gång med löp då de bor ihop så Kraka blir definitivt hemma! Sandy återstår att se. Hon är oerhört snabb men det blir isåfall hennes första tävling  så kanske väntar och har bara en debutant åt gången. Sally skall följa med men inte tävla med mig. I-Tiger och Tia är två mycket säkra, trygga och snabba hundar som kan gå precis var som helst och bredvid vem som helst. Tiger är stark som få och en arbetsmaskin som alltid är uppskattad på längre distanser! Tassen och Helmer har haft varsin mindre skada men inte värre än att de kunnat gå i full träning. Grynet har gjort en mycket bra säsongsstart och är nog bäst av tikarna i år sett till allroundegenskaper... Så det återstår att se hur jag bäst toppar spannet!!


Förra året var laguppställningen: N-Tiger & Helmer. I-Tiger & Sally. Kraka & Roald. På fredag lär jag ha bestämt mig... Körde alla hundar idag. Stenhårda isiga spår men stod på bromsen hela vägen! Hade Autumn och Vilde med och Autumn börjar äntligen se ut som en hund. Hon har nyligen löpt och det har nog gjort under för henne. Hon har fått ben... och lång rygg... På bara två veckor har hennes kroppsform ändrats och hon har vuxit ut. Borta är den valpiga knubbigheten och stuttigheten i rörelserna. Nu travar hon så fint som jag vet att hon borde!! Vilde är just nu inne i en lustig tillväxtfas så väntar ivrigt på att han ska växa ut och bli vuxen! Han har en röst som är extremt hög och nu när syrran löper har han tyvärr visat prov på den... Det växer nog också bort! De andra grabbarna är ju tysta vid löp så han lär sig :-) 


Det har nu gått några veckor sedan Rayban lämnade mig. Det känns... Hamar var vår första tävling. Jag hade en liten grön golf och allt inne i kupén. Jag körde med en Fossum träsläde, tävlingsnome. Tvåspann vorsteh i 4spann A klassen. De andra hade moderna lättviktsslädar och jag kom med mina fina klenod. Jag har den fortfarande kvar... det är första gången på 20 år som ingen vorsteh finns i huset. Det är tomt 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards