ylajarvis

Direktlänk till inlägg 6 maj 2014

Lara o Indy

Av Malin Sundin - 6 maj 2014 21:12

Två små busar har kommit till kenneln! Lara och Indy som kommer från kennel Kasakan i Koupio, Finland. Jag åkte dit förra veckan. En lång resa! Först till Umeå, sedan färja till Vaasa. Kom fram vid midnatt, sov i bilen. Lördag var det internationell utställning i Vaasa där jag ställde ut Tasse. Det var såklart flest showhuskies där. Tasse skötte sig mycket bra på sin allra första inomhusutställning! Han fick dock i kritiken "visas i working condition"... Jo... Finns det något annat ;-) VG blev betyget o domaren o domaraspiranten konstaterade att det nästan såg ut dom två helt olika raser i championringen. (Inte bara nästan) ;-) Jaja. Vidare österut genom Finland! Hade glömt karta, inte skrivit ut vägbeskrivning eller memorerat vägnummer... Men österut visste jag. När jag städade bilen före avresa råkade jag städa ut min kompass! Det finns GPS i mobiltelefonen men det drar ström o min mobil är svårt sliten o det är en samsung så batteriet är inte det bästa. Dock så köpte jag nytt batteri veckan innan då originalbatteriet bara höll ström fem minuter! Men... När jag efter ett tag satte på GPS för att ha lite koll på vägnumren så blev det för mycket för telefonen o laddaren som var ikopplad hela tiden. Battermängden gick baklänges trots laddning o efter ett tag så luktade det rök... Mobilens "laddhål" brann helt enkelt upp! Så det var det... Mobilen köpt i november! Illa... Mycket illa!Nu hade jag dock memorerat vägnumren o hade koll på riktningen mha det strålande vädret! Kolla klockan o var solen är. Solen skulle vara snett bakom mig mest hela tiden, då borde det bli rätt. :-) har ju övat på solorientering under skarturerna i vår!Det blev rätt!Men sista biten upp till Kati gick på grusväg o skylten satt på fel sida och var väldigt liten så den hade jag aldrig sett. Åkte för långt, vände i Koupio och kom på att det kanske fanns karta eller GPS i Ipaden. Den är mycket mer pålitlig än samsung.... Det fanns! Så kunde köra lugnt o tryggt sista milen. Ut i skogen :)Hälsade på valpgänget. Vilket gäng... Så fina o jämna :-D hade varit svårt att välja om jag skulle valt nu! Men eftersom det är import så måste man ansöka i god tid o då med rätt chip o valp... Så valde redan för en månad sedan. Enbart på bild. Indy för att han var mest lik sin far Nordvikens Tigeröga och Lara för att hon var sötast! Med mig skulle även Dundee, en underbar bekantskap! Så härlig o go valp! Han bor numera i Danmark hos Jan o StevenVägen hem blev enklare. Valparna skötte sig över förväntan. De lärde sig snabbt att gå i koppel. Tuffa o självständiga små glin... De fick åka i en bur i baksätet så jag hade koll på dem. De var tysta o lugna. Förutom när vi var hos tullen... Då utbröt en klassisk huskyyyyyyyyyl där bak! Snorungar.... De ylade som tokar där bak o det kändes som om hela bilen skakade ;-) "har du djur" frågade killen i kassan. Jo... Ehm... Yyyyyyyllllll, släpp ut oss matte!!!! Jag visade papperen o det gick fint. En timmes väntan på att alla lastbilar skulle lastas o sedan ombord på färjan igen! Men nu med tre små glin... Hade redan packat koppel, selar, handduk, godis, papper, dator o laddare i en ryggsäck. Planen var att bära dem upp till däck8 i buren. Vilket var lättare sagt än gjort! 20kilo valpar o väldigt trånga trappor! Men det gick bra o vi hittade djurutrymmet o lediga platser. Småglinen fick komma ut o busa. Äntligen tyckte dem.. Sedan somnade de och sov hela resan. Det var fler hundar ombord o kvinnan bakom oss hade fem hemska hundar, de skällde som besatta o attackerade allt som de såg eller trodde de såg! Usch... Färjan tar fyra h så Umeå kom vi till vid midnatt. Tankade bilen o tog en längre kiss o bajs runda. 60mil kvar hem... Det tog sina timmar! Men är imponerad av valparna o tasse hur bra de tog resan o alla stopp! Hemma var vi först kl 8 på måndag morgon så det blev en lång trip hemifrån!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards