ylajarvis

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

SE(polar)Ch Ylajärvis SM Helmer

Av Malin Sundin - 27 maj 2014 22:03




NSHK specialutställning 2014. Domare Anna Törnlöv


En strålande dag för kenneln! Först ut är Helmer: 

Bruksklass. Excellent och andra bästa i klassen. Ingick i min uppfödarklass som blev andra bästa grupp med HP. 

  


"Lille" Helmer har blivit stor! Det är kul att se bilder från utställning och inse att man har en riktigt fin hund! Ser ju mest Helmer bakifrån och på håll annars! Han är ju ledarhund och anser själv att han alltid ska gå först. Han avskyr nämligen att ha någon annan position än just längst fram... 


Stor kommer han aldrig att bli men han är en mycket duktig draghund och ledarhund. I år har det blivit många mil i led, framförallt på skaren och frikörning. Innan jag åkte till Norge så fick jag ju lov att åka till veterinären och väga och få avmaskingsmedel. Han har faktistk gått och blivit lite tjock i vår... 19,6 kilo! Han är ju en mina minsta hundar och går med röd sele, så liten är han    


 

Bild från Hamar i januari 2014. Vi blev tvåa och klarade 1pris i meriteringen så bara jag kommer mig för så skall jag skicka in Championatansökan så blir han Norsk Trekk champion också... Helmer var även med på Polardistans i år där han gick i led från start till mål! Mycket imponerad av honom! Tänkte han skulle hålla längre och inte gå så hårt om han fick gå i led. Men att han skulle hålla hög fart från start till mål, hade jag inte riktigt räknat med! 

Resultaten har inte kommit ut på Hunddata än men championatansökan är insänd så han bör kunna titulera sig SE(polar)Ch snart! Han är bara 3,5 så han har haft en fin karriär. 



 

Bild från en av alla underbara turer på Koppångens skare i vårvintras! 




 

Liten! Men oerhört duktig! 




Nedan, två bilder från Alfta ifjol där Helmer fick sitt första CERT för domare Hans Almgren

   


Helmer är ögonlyst UA precis som sina föräldrar och på faderns Duros sida även hans föräldrar. Han är en mycket lugn och snäll hund. Aldrig bråkat eller gjort oreda. Mycket uppskattad flockmedlem och en riktigt duktig ledarhund som älskar frikörning på skare. 


Helmer är godkänd för avel. Hör av Er till mig om intresse finns för denna härliga och duktiga hund! 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards