ylajarvis

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin Sundin - 7 februari 2013 10:09

Igår var det en helt vanlig jobbdag. Nysnö och ganska tunga spår men trevliga gäster och, ja som sagt en helt vanlig dag. Men inte helt... för igår blev Bamses sista dag livet. Lugna trygga fina och oerhört snälla Bamse! Mitt under ett varv så började han gå vingligt, tydligt att det var problem med "bakvagnen". Plockade ur honom direkt och han fick såklart vila resten av dagen. När jobbet var slut och det var dags att ta upp hela gänget till bilen så var han än mer ostyrig bak. Åkte hemåt och anade ju hur det skulle gå. Väl hemma kom han inte ur bilen. Kunde inte resa sig utan stor smärta så det fanns inga alterantiv annat än att förkorta lidandet. 


Ett stort tack till SIv & Trond för att jag har fått ha Bamse här hos mig i min flock. Han blev fullvärdig medlem direkt, var bla med på Femundlöpet och Amundsen race. En trygg kille med ett mycket vackert travsteg. Snäll mot alla och kunde gå brevid vem som helst. Kom snabbt in sig i grabbgänget och bodde sista året med BeBe. Alltså Balto & Brimer. Grabbgänget som kom så bra överrens med allt & alla. Inte illa för en hane som fått byta flock flera gånger och kom till mig som sexåring. 





Av Malin Sundin - 5 februari 2013 21:14

 

Mitt jämna fina gäng! Bild från målgången dag1. 


Kråkan & Roald bak.

I-Tiger & Sally teamt 

N-Tiger & Helmer i led


Lite kul med bilden är att det ser ut som det är Tigers huvud på Helmers kropp...! Helmer tittar ju bakåt på bilden ovan.. 



 

Av Malin Sundin - 5 februari 2013 20:46

Stort tack till Ann-Sofie Nilsson som tagit så många fina bilder på alla spann i Lekvattnet i helgen! Här kommer ett helt gäng... 


Från målgången dag2


 

Helmer & Tiger har brottom!! 



 







måste ju sladda lite snyggt också... 





 



     


 

DÄR är målet!! full fart på muskelknuttarna närmast släden... 


 


      


 


 

fina Roald & Kråkan!! 


 

för dagen något kallt klädd!!... Hade ju räknat med att få jobba lite själv också   


Av Malin Sundin - 3 februari 2013 17:48

ojojoj vad det gick undan!    Trodde inte jag skulle kunna toppa gårdagen men... det gick! 


Kom upp till tävlingsplatsen en knapp timma före start. Monterade på skidorna på släden. Hittade som tur var en bult o mutter som passade... Är ju lite udda storlek! Rickard hade vallat skidorna åt mig (tack!) så det var finfint glid. Bar upp släden till startplatsen och ankrade på samma ställe som igår. Raka spåret till start! Startade återigen först, startnummer 1 kändes ju rätt så passande efter gårdagens starka insats av hundarna och förkrossande ledning. 


Tog det rätt så lugnt före start. Hade matat hundarna redan hemma hos Rickard så det var bara att försöka få i dem lite vatten innan start som gällde. De fick stå ute hela tiden. Selade på när det var en kvart kvar. Lånade en sele av Mari till Helmer så att Sally kunde ha hans sele som är lite stor för honom. Sallys sele fick Kråkan ha som igår hade en sele som var lite för lång och störde henne något! Idag skulle det inte vara någonting som störde... 


Tio minuter innan start bytte jag strumpor! Bytte till ull för det var lite kyligt. Körde med en tunnare jacka idag också eftersom jag blev väldigt varm i uppförsbackarna. Hade inte behövt vara så lättklädd för N-Tiger o gängent galopperade uppför första varvet! 


Fem minuter innan start gick jag & mina duktiga handlers upp till start och jag valde att idag köra med samma ledarpar, N-Tiger och Helmer. Även idag utan necklina. Bakom körde jag Roald och Sally. Bak blev det Kraka & I-Tiger. Detta för att kunna sätta fram I-Tiger om Helmer skulle bli lika trött som igår. Sally vill helst gå på höger sida och Helmer kan bara gå på höger sida (trodde jag) så Sally & Roald är ett par jag inte ville ändra om i. I-Tiger kan gå precis varsomhelst! 


Kraka & I-Tiger bak var verkligen rätt val! Två oerhört starka och duktiga arbetsmyror som bara matar på. Roald trivdes mycket bra med snälla Sally så det var sex mycket harmoniska hundar. Startade ut i en väldig fart idag med! Jag trodde de skulle hålla igen lite då de idag faktiskt visste hur lång banan var... Men, men... Jag lät dem springa precis så fort som de ville och fort gick det....... Gick inte fullt lika fort som igår som snabbast med medelfarten var betydligt bättre för det var inget strul eller stillastående. En jämn och fin hög fart. Galopp mest hela tiden och bara ett par tre stopp. Stannar nämligen när det ska "toalettas". I-Tiger sket två ggr... Blev ett ankarstopp när N-Tiger skulle hälsa på släkten (!!?) Ville ta in på ett översnöat skoterspår som möjligtvis kunde leda till Lotta som just passerat på tävlingsbanan hundra meter bort. Misstänker att segheten i att ta kommando kom av att han och Helmer kommit på fel sida om varandra redan efter någon kilometer. Jag trodde inte det var möjligt att N-Tiger skulle kunna springa på höger sida & Helmer på vänster!!! Jag har alltid haft hundar som kunnat springa på vilken sida som helst... Men inte dessa två! Därför jag tänkte de skulle gå bra ihop! hihi. 


Resten av banan gick utan kommandostrul och det var en riktigt kul bana som nästan som en serpentinväg gick över myrarna. Detta gjorde ju att man ganska ofta såg de andra spannen. (I början, innan jag körde ifrån) Riktigt kul att se spann! Kunde ju på det sättet även räkna hålltider och se att jag ledde med iaf fem minuter efter 15km. :-) Hundarna gick hör oerhört bra och de (läs N-Tiger) fick ett tokryck när de såg Petter & Agneta på andra sidan myren så det blev en stark fartökning och jag kunde bara stå där och NJUTA! Vinkade glatt till de andra spannen och detta var sista gången jag såg dem... 


När jag kom till de branta backarna före varvningen så var hundarna piggare än nånsin! De matade på som bara den uppför och jag behövde inte jobba så hårt själv! Idag blev jag inte ens trött ju... Passerade varningen 10.25 så jag förstod ju att vi hade chans på drömgränsen två timmar! Bara tio km kvar... 


Hundarna ville såklart gå mot mål men de kom igång ganska snart och ute på startbanan igen så fick de ny fart. Körde om  ett malamutespann ganska direkt och efter vägsträckan så körde jag om ytterlige fem spann. Alla omkörningar gick finfint. Malamuter och samojeder omvartannat. Skidåkare och slädåkare omvartannat! Fin träning för mina unghundar :-D Ingen av de spannen kunde hänga på och när vi kom till delningen MDbanan och 10kmspåret så ville Helmer svänga höger!! Alltså gå längre... Vilken skillnad från igår :-P N-Tiger var dock säker och han och Roald drog med sig gänget på rätt väg utan trassel. Ganska direkt så kommer banan ut där vi redan kört så där känner ju hundarna igen sig! De ökade farten... Än mer! Tittade flera gånger på GPSen och klockan. Det fanns en chans att komma in före elva... Sista låååånga uppförsbackarna gick tyngre nu än för en mil sedan. Travade o gick/sprang uppför så gott det gick och när vi var framme på toppen och vid varningen igen så hade precis sista spannet passerat där. 800 meter kvar och nu blev hundarna som tokiga! Full fart utför backarna fick tom bromsa så att Sally som var lite stel inte skulle bli farträdd. Kom runt kurvan med spända linor och betydligt rakare linje än igår! Helmer tvekade ingenting och det var med fart och glädje de korsade mållinjen! Idag var det inga spann ivägen, bara ett malamutespann som kom in strax innan mig.  


Kollade klockan och YES!!! Vi klarade det! Vilken fanastiskt dag och vilka hundar!! Är så oerhört stolt över mitt unga gäng. Att de kan hålla en så hög och jämn fart över fyra mil trots att alla äldre och mer erfarna hundar saknas. Dessa har aldrig gått i ett så här litet spann förut... (förutom Tiger & Tiger som gick SM) Kör ju oftast med 12-16 hundar... Det ÄR stor skillnad att ha ett så kort spann! :-D 


Så dagens tid blev nästan TRE MINUTER snabbare än igår! Jag som trodde det skulle gå mycket saktare... Körde ju turister i fem timmar i fredags, årets tyngsta dag med all tung lössnö, så det var inte helt pigga hundar jag stoppade in i bilen i fredags kväll. 


Min första placering innebar samtidigt att alla sex fick 1pris på SMD 20+ dragprovet. Tiger & Tiger har merit sedan vinsten på Polardistans ifjol och saknar nu bara ett 1pris innan de blir polarchampions. Sally tog sitt efterlängtade 1pris för utställninschampionatet! Kråkan, Helmer & Roald fick en utmärkt tävlingsdebut med vinst, banrekord & 1pris! 



Extra kul är det också att DT Olav (Nanoq) brorsan till Helmer / Roald också klarade meritering idag! Niklas missade 1priset med två sekunder i 4spanns klassen... Men 2pris och godkänd dragmerit! DT Bisquit debuterade även hon på tävlingsbanan, som ledarhund! Jörgen slutade på en 12plats i 4spanns klassen. SM Fram tävlade i Maries spann på MD6spann och de slutade på en sjätteplats. 


Grattis alla och tack för en trevlig helg :-D

Av Malin Sundin - 2 februari 2013 17:27

Oj vilken kul bana! Småkuperat, svängigt och varierad och fin natur. Jag hade lottats till att starta först och det fungerade finfint. Det var mycket bra markerat och lätt att se vart banan tog vägen. På flera ställen så vände banan tillbaka mot där man redan kört så jag såg de flesta av de andra spannen ett par gånger.


Fick hjälp av Maria, Jörgen och Eva i starten. TACK! Hundarna var taggade och det kändes lovande. De drog iväg i en rasande fart och jag lät dem springa precis så fort de ville... Helmer & N-Tiger är ju två grabbar som gillar MYCKET fart så det gick kanske lite väl fort där ett tag! Men kul var det. Bromsade inte ofta kan jag säga. Hade ett par skitstopp och ett pisse-stopp... Alla (!) pinkade i samma uppförsbacke! Insåg ganska snart att jag låg långt före eftersom jag inte såg några spann där det var sikt över en längre sträcka. Efter ca 23km (Hade för en gångs skull GPS med mig) så kände jag att släden och styrningen kändes fel... Favorit i repris... En skida var lös! Men den har inte lossnat i den skruven förut... Körde så ett par o testade tekniker som innebär att bara stå o sladda på vänster sida tills jag kom på att jag ju har buntband liggandes i släden. (På SHAM-draget fjol small jag av båda skidorna redan första kilometern på MD-banan så jag har ju vana vid strul med denna släde!!) Hade packat extra vantar, extra draglina och mindes att det låg kvar strips från en träningstur tidigare i vinter. Efter en brant utförsbacke och ett djupt dike upp mot en väg så passade jag på! Ryckte till i släden så att all packning kom så långt tillbaka som möjligt. Sedan var det bara att i uppförsbacken springa o öppna säcken o i nästa backe peta i buntbandet i fästet... Det gick! Så sista milen hade jag "hel" släde igen. 

 

Första slingan var 30km lång och precis innan varvningen så blev jag omkörd av ett A-4spann. Omkörningen gick finfint och även varvningen trots att 4spannet gick rakt fram mot mål och jag skulle rakt åt vänster för att komma ut på startbanan igen. Efter någon kilometer på varvslingan så kom det ett spann bakifrån. Ett C-4spann. Även den omkörningen gick finfint. Spannet är ju ungt och oerfaret. Strax därefter kom det ytterligare två spann och dem hängde jag efter uppför ett par rejäla stigningar. 10km banan vek av från den slinga vi redan kört och det var inga som helst problem att få Tiger & Helmer att gå rätt där. Helmer som visat ganska tydliga trötthetstecken direkt efter varvningen tappade nu än mer. Han hade ju i ungdomligt övermod dragit som tusan i början. Jag stannade så de kunde kyla ner sig och klappade om dem och satte på necklina på Tiger & Helmer. Har aldrig necklina på mina ledarhundar men Tiger ju så himla bra att han gott kunde ge stöd till Helmer... Hade för övrigt tappat min necklina någonstans på banan men hade ju som sagt en reservdraglina i slädsäcken så tog en lina därifrån till necklina! Kort efter det så kom Maja som kör 4spann junior och körde om mig så de fick lite ny energi! 

 

Jag visste ju att det bara var sex kilometer kvar (bra med GPS...) manade på gänget så gått jag kunde. Helmer tog mycket snö och när vi kom ut på den branta stigningen efter en skogsbilväg så var tröttheten som bortblåst. De jobbade mycket bra uppför och vi körde här om ett 6spann MD spann. Vi varvade alltså ett spann! Hundarna måste ha känt igen sig eller anat att målet var nära för de galopperade förbi varningen och uför den sista knixen in i mål! Tiger drog med sig Helmer och det var med god fart vi kom i mål där flera 4spann stod så det var lite trångt men jag kryssade mig förbi. 

 

Spannet:

 

N-Tiger  DT Helmer

I-Tiger   Sally

Kraka   DT Roald

 

Måste säga att I-Tiger imponerar STORT!! Han är oerhört duktig och fokuserad. Sally är också en riktigt arbetsmyra även om hon inte är fullt lika snabb som grabbarna. Kråkan-bråkan skötte sig fint och hon är ju näst största hunden i spannet så hennes muskler behövs! Roald går från klarhet till klarhet. Oerhört lätt och fint steg på den killen. Fokuserad och en bra wheelhund trots sin ringa storlek. Han är kennelns minsta hund... N-Tiger är en riktigt bra ledarhund, han tar kommandon finfint och ser tidigt hur banan går. Kändes mycket säkert därframme idag. Han vill verkligen springa fort och det var bara efter någon mil som han hade något fuffens för sig. Sprang och kollade bakåt för att se vilka hundar som var med! Han går ju alltid med Sally hemma och han undrade nog varför hon gick bakom honom!! Problemet med att ha två hundar som heter samma sak blev rätt uppenbart under den kilometern!!! För I-Tiger gick ju MYCKET bra och jag var ju tvungen att ryta i åt N-Tiger... men då tar ju den andra Tiger också åt sig! :-) Som tur var går de oftast mycket bra båda två, men ibland hade det varit bra att kunna skilja dem åt namnmässigt... Helmer skötte sin tävlingsdebut som ledarhund med bravur! Att han blev trött får jag ta på mig som lät honom springa på så fort i början. 

 

Alla har ätit sin mat ikväll och ligger nu och vilar i bilen. Så får se hur fort de kommer springa i morgon. Nu vet de ju hur lång banan är så det kommer nog inte gå lika galet fort i början... Är bara en minuts startintervall i morgon så jag ska försöka gå ut så snabbt som det går.. Startar nog med samma ledarpar men sätter eventuellt fram I-Tiger senare. Har aldrig kört han och N-Tiger tillsammans men de går ju nästan alltid bakom/framför varandra. tiger & tiger :-) 

 

Banan var 40km lång och jag körde på ganska exakt 2timmar! Riktigt bra tid och jag är görnöjd med tävlingen och alla hundarna. Det är ett ungt och lovande gäng och detta är bara andra gången som jag inte har Tasse i spannet! Han är ju grunden till min framgång i tävlingsbanan de senaste sex åren... (Förra ggn han inte var med gick det uslare än uslast!)

 

så det känns faktiskt helt okej att inte vara i Röros. Mitt unga gäng har framtiden för sig! 

 

 

 

 

 



Av Malin Sundin - 1 februari 2013 08:31

Egentligen skulle jag nu sitta i bilen på väg mot Röros och Femundlöpet. Men pga diverse orsaker så blir det inte så. För första gången i min karriär väljer jag att inte åka på en tävling jag är anmäld till. Hundarna har gått mycket bra på träningen och de är i bra form allihopa men när det förra veckan kröp fram att det knappt var en dm snö på delar av tävlingsbanan och att det i väderprognosen inte fanns någon snö på ingång så började tankarna gå. Ska jag verkligen köra barmark med släde, igen? Dessutom med en släde som kostar mer än tre månadslöner... (ja jag tjänar uselt. mjölkbonde som jag är till yrket) Förra gången jag körde, för två år sedan, var det normalt snöläge men trots det så var det flera mil som mer eller mindre helt saknade snö. Hur blir det då i år?  


Hörde rykten om att det fanns tankar på att ställa in hela loppet och anmälde mig då till tävlingen i Lekvattnet för säkerhets skull. För jag är ju ledig i helgen och tävla vill både jag och hundarna! Men så fort jag anmält mig så ändrade sig såklart väderprognosen och har gett en del snö även över Röros så banan är farbar men jag väljer ändå att inte köra detta år. Det är för "många bäckar små" som ger en dålig magkänsla över tävlingen. Banan är pga snöbristen omlagt och det är ett stort antal vägöverfarter över trafikerad  väg. Man ska lita på sin magkänsla. Så tyvärr blir det inget Femund för mig & hundarna i år   

 

Hade bestämt startuppställningen och vilka 8 som skulle med och det hade varit

Blixten

N-Tiger Sally

Kraka Helmer

Tasse

I Tiger Duro

Vis av succen på Polardistans ifjol så är det ett säkert kort att starta med Blixten ensam i led! Han är trygg och säker och springer inte för fort i början. Efter första checkpoint är det bara att flytta bak honom till Tassen och sedan köra med Tiger & Helmer i led. Tvåårige Helmer... En sådan där hund som man bara får en gång i livet... 

 

Men nu ändras planerna igen! Verkar som 2013 är ett sådant år!! Så ikväll åker jag mot Värmland o Lekvattnet. Med mig har jag bara sex hundar eftersom det inte blev någon UMD klass så får det bli LMD istället. Kör med ett mycket ungt spann så det kan bli kul! Tre tvååringar, två treåringar och så Tiger som fyller fyra i vår. Men alla gick ju Vildmarksracet så de har tävlat förut. 

N-Tiger Helmer

I-Tiger Sally

Kråkan Roald

Så samma spann som för Femund förutom erfarna grabbarna Tass/Blixt och så med Roald istället för Duro. Kan ju inte ta ledarhundar från turistjiobbet i onödan!! 

 

 

 

 

Lycka till alla som ska köra Femundlöpet!! Hoppas snön räcker och att det inte blir för många skador på hundar o utrustning

 

 

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards