ylajarvis

Alla inlägg under april 2012

Av Malin Sundin - 16 april 2012 19:53

I helgen hade jag besök ända från Danmark! En nätt bilresa på 100mil, enkel resa... Det var Bo från kennel Ulvedalen som hade med sig en mycket höglöpande tik vid namn Kraka! Tilltänkt hane var SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM Endurance. "Duro"


   


Kraka fattade direkt tycke för Duro men han var lite blygare! Gjorde ett par försök men fick inte riktigt till det. Han är ju inte en speciellt stor hane och hade lite svårt att hitta rätt stackaren. Sent på kvällen när det ännu inte blivit någon parning så började vi fundera på att ta alternativ 2. Alltså en annan hane Vargtass! Erik kom precis hem och tyckte också att det var en bra idé så han och Bo stannade kvar hos hundarna medan jag gick ner till stora hundgården för att hämta Tasse. En ganska lycklig sådan... Men innan jag gick så sa jag skämtsamt till Duro "nu har du TVÅ minuter på dig, sedan får Tasse ha det roliga istället..." Jag hann inte mer än i i hundgården, koppla Tass och gå tio meter (!!) innan Erik kom och ropade att det var för sent!! "Hotet" fungerade, Duro hade bestämt sig och nu skulle det visst bli valpar!! Bo stannade en dag till men ingen parning blev det. Men "hot" hade ju visat sig fungera så innan de vände hemåt mot Danmark igen så sa Bo till Duro att han hade fem minuter på sig innan Kraka åkte hem... Det fungerade, så en parning till och hängning på ca 30 minuter. Så om 9v så hoppas vi på valpar!! 


Mer informaton om Kraka finns på www.ulvedalen.com 

Av Malin Sundin - 10 april 2012 09:47

Tigers äldre halvbror Blixten!

Far: S(polar)Ch Varggyllens Edwin

Mor: Fenrisulven Beda


foto: Nathalie 






 
Av Malin Sundin - 10 april 2012 09:34

En cool kille :) 


Jag har två hundar som heter Tiger. Båda är inköpta så de får fortsätta heta Tiger båda två... N-Tiger & I-Tiger!!


Far S(polar)Ch Varggyllens Edwin

Mor IGAIS tassar Zeiki


foto: Nathalie Shipper


 


 




 









Av Malin Sundin - 10 april 2012 09:27


 Foto: Sofia Ericsson


Snygg kille!!   Två utställningar; två CERT. 1*1pris och vinst på Polardistans. 1*2pris och brons på Polarhundmästerskapen... 

Tack Andreas & Frida för en riktig guldklimp och förstås till uppfödarna Nisse & Annika! 

 

Av Malin Sundin - 5 april 2012 19:57

Så var det dags igen för ögonlysning. Hade bara beställt tid för tre stycken, man vet ju aldrig om de har någon assistent ledig eller om det är lämpligt komma med fler! Men falu djursjukhus har bra parkering och just för ögonlysningen så får man parkera på baksidan bara meter från dörren till undersökningsrummet! Så hundarna behöver aldrig komma in i vanliga väntrummet! SKÖNT!!! Det är också det som är anledningen till att jag åker till Falun och inte till Mora för att ögonlysa. I övrigt undviker jag djursjukhuset så mkt det går    Distriktarna i Mora är bra och har man tur och får Åsa Sparr som veterinär så är det ännu bättre! Hon kan draghundar. Djurläkarn i Orsa är annars vårt förstaval för hundarna och veterinär Ann-Marie Weber är också mycket bra och framförallt prisvärd! Inte alla veterinärer som vill vaccinera 30hundar på en gång... 


Jag åkte till Falun med fyra hundar. Dyrbar last insåg jag... Två Dubbelchampions, en blivande champion +min nya superledare unge Helmer som säkert har chans på championat han med bara han vuxit upp! 


Tre hanar skulle ögonlysas och så N-Tiger som har en tårkanal som behövde kollas upp. Tasse skulle ögonlysas för femte gången... När jag lyste honom för första gången så visade det sig att han hade två prickar på ögat, retionopati. Jag har efter det lyst honom flera gånger för att se om det blivit någon förändring och för att få klarhet i eventuell ärftlighet. på fem år så har ingenting hänt visade det sig idag så han har inget ärftligt vilket känns skönt och Tass ska även användas i avel i sommar. Det är på Isdimma Blitzen, ledarhund hos Niklas Olsson. Tasse är en fantastiskt bra draghund (och snygg!) och jag har länge väntat på rätt tik att få ta en valp efter. Jag kommer avla på honom själv också, men det är ju lite svårt när han är släkt med alla mina tikar! 


Först ut var Helmer! Han tyckte det var lite läskigt att stå på bordet så han satt väldigt snällt hela undersökningen! Han har ju helblå ögon så det blir en härligt röd färg på teven som visar vad veterinären ser! Öga UA! 


Sedan var det dags för Duro som inte ens ville gå in i undersökningsrummet... Men han stod också lugnt och snällt på bordet och även han var UA. Han ögonlystes för två år sedan så jag var ju rätt så säker på att det skulle gå bra!


Sedan var det dags för Tasse... Han sprang in i rummet glad och busig som alltid. Hoppade direkt upp på bordet (!) och stod sedan där och tittade på veterinären som satt vid datorn... "ska jag stå här"? "Kom hit nu då"... Tasse är för härlig! Dock så vill han inte sitta still vid undersökningen så jag och assistenten fick hjälpas åt. Sitta still är ju inte riktigt Tasses melodi! Det är också nu jag minns varför jag inte ska ögonlysa Tiger i Falun... Veterinären är nog av den gamla hårda skolan och hon morrar och fräser åt Tasse samtidigt som hon spänner ögonen i honom. Så här gör man INTE med en hund!!! Oavsett om hunden är blyg, bråkig eller som i tasses fall lite livlig. Han klarar ju sådant språk eftersom han är så säker på sig själv och det bara är livlighet. MEN en hund som är osäker klarar INTE detta beteende från en veterinär. Det går iaf bra med ögonlysningen och Tasse sitter tillräckligt still så att hon kan se att inget har hänt med hans ögon de senaste åren heller. 


Jag har under väntetiden promenerat med N-Tiger, vi har varit inne i väntrummet och gått runt. Vi har kelat och gosat och han har varit väldigt trygg och go. Jag vet ju att han inte gillar veterinärer efter en dålig upplevelse som valp så tänkte det var bra att ha honom med för att få få lite extra miljöträning. Vi hann även med en långpromenad och se en del andra hundar av olika raser och alla möten gick kanonbra. Tiger tyckte verkligen att det var kul att få se lite nytt och han var väldigt kärvänlig måste jag säga! Han trivs med mig och jag med honom så det känns väldigt bra. Jag har anmält honom & Sally till Vaggerydsutställningen så målet är att han ska känna sig tryggare med att okända tittar och pillar på honom. 


Sist ut är Tiger... Jag är nu lite nervös efter vad som Tassen råkade ut för. (exakt samma sak hände för fyra år sedan, bara att jag hade glömt det...) Jag var ju så glad över att jag & Tiger hade haft en så bra förmiddag i Falun och att det verkligen kändes bra och ville såklart inte att allt det skulle vara som bortblåst......... Men promenaden in på kliniken gick bra och första undersökningen också, men sedan morrade han.. inte konstigt när två personer håller honom tajt medan den tredje står på 1dm avstånd och stirrar honom i ögonen! Han får då en snara runt nosen och jag bara tänker... NEJ... hur kommer han att reagera på detta?? är dagen och alla positiva intryck förstörda nu?? Men det gick bra!!! Han morrar en gång till med snaran på men undersökningen går bra och det är inget fel på tårkanalen. puh... Han har bara snaran någon minut och väl tillbaka på golvet så får han levergodis av veterinären. Han kan tydligen både sitt och ligg...   Så han och veterinären blir kompisar igen! Det kändes väldigt bra! Tiger är positiv och har glad svans hela tiden! Så nästa ögonlysning får han nog följa med på...



Ylajärvis DT Helmer Öga UA

Ylajärvis SM Endurance Öga UA 

Ylajärvis Vargtass Öga retionpati, sannolikt ej ärftlig







Av Malin Sundin - 1 april 2012 10:57

Tror att fler med mig räknar det här året som "silly season"... för rent krasst, har det varit bra träning, bra tävlingar och bra väder i år? Nej -på alla tre förutom tävlingarna som trots allt delvis gått riktigt bra för mina hundar.


I år visste jag att det skulle bli en mellansäsong. Generationsskifte de lux om man säger så! Sju yearlings sätter ju sin prägling på träningen och säsongens mål. Första målet för säsongen uppnådde jag dessutom på Polardistans! Championat till Duro och bruksmerit till båda Tigrarna. Andra målet var ju bruksmerit på Kraka och Sally och det klarade vi på Polarhundsmästerskapen sånär som på Kråkan som jag ställde av dag2 för att få ett kortare spann.


Just nu är A-spannet med Erik vid norska gränsen och letar den sista snön! Jag är hemma och är förkyld. Rejält. Har klarat mig hela vintern men så här lagom till vårens tidiga intåg så börjar man ju klä sig lite för svalt för vädret eftersom det är soligt och självklart så kommer sjukdommen som ett brev på posten!! Jag har dock äntligen blivit frisk i högerhanden. Den gör inte ont alls längre. *peppar, peppar* Klarade Polarhundsmästerskapet istortsett helt utan bandage och ont gjorde det inte heller så nu får jag räknas som frisk.



Normalt sett så kan vi träna på snö större delen av april och faktiskt in i maj extrema år men i år tar det slut redan i mars! Så det har verkligen varit ett konstigt år!! Men jag och hundarna är fulla av revanchslusta och målet för nästa säsong är redan klart... Så Helena & Krister, Ni vet vilken vecka Ni ska ha semester 2013...    och det är inget aprilskämt!    


Jag har inga avelsplaner för året (än). Jag har ju flera riktigt bra unghundar och såklart mina tre nya stjärnor så inget behov till egen rekrytering i år. Dock så skall några av mina hanar användas i avel i år och på torsdag är det dags för ögonlysning! Tasse ska ögonlysas för femte gången... Duro för andra och Helmer för första gången! Har planer om en sida för mina avelshanar och deras meriter, men tiden är inte riktigt med mig så får se när jag hinner med det!


Godkända för avel: Edwin, Vargtass, Duro och Blixten.

Kommande godkännande: Helmer, N-Tiger.








Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards